
I 1642 malte Rembrandt sitt mest berømte maleri Nattevakten. Bildet illustrerer nattevakten som går gatelangs og kanskje prøver å holde styr i gatene. Han er midtpunktet, men jeg er ikke sikker på om nattevakten er mannen til høyre eller venstre. Usikkerheten skyldes at man skulle tro det var mannen til høyre pga det sterke lyset som fremhever han, men mannen til venstre ligner mer på en nattevakt i kroppsspråket og klærne. Bakgrunnen er mørk og man kan skimte en barokkbygning i høyre hjørne. I midtgrunnen står det en stor folkemasse. Noen prater, peker, holder på gevær, holder flagg, holder spyd eller spiller trommer. Den store folkemengden tyder på masse liv og jeg tenker meg mye støy.
Det er mange virkemidler brukt i bildet. Noen enkle og noen mer kompliserte. De viktigste er nok:
- kontrastene (lyset) - ujevne linjer- det gylnesnitt-detaljene-fargene.
Kontraster: Det er et sterkt skille mellom lyst og mørkt. Engelen som lyser opp er utrolig lys, og det er også "nattevakten" til høyre. Resten av bildet er omringet av dystre mørke farger. Jeg tror dette er det som gjør bildet mest spennende. Øynene trekker mot det lyse, samtidig som du har lyst til å se/ få øye på det som ligger i mørket.
- Linjer: det er ingen rette linjer eller balanse. Det gjør at du aldri blir ferom dig med å se på bildet. Det kan hele tiden si deg noe nytt.
Gylne snitt- Det gylne snitt er bildets hemmelighet. Vårt gylne snitt er den lille lyse engelen som står nederst til venstre. Nysgjerrig og helt uten mening står hun der midt i mannsmengden.
Detaljene: I mørket ser du utrolig mange detaljer. Hvordan alle menneskene har forskjellige ansiktsuttykk og hvor bra klærne er beskrevet. Alle går med hatt og har noe i hendene. Skyggene, til og med bakken er er full av detaljer.
Farger: Til venstre for de to lyse punktene har vi en mer tydelig rød. Det tok lang tid før jeg fikk øye på den. Hva gjør den? Prøver å skape mer rolighet i bildet kanskje...
Farger: Til venstre for de to lyse punktene har vi en mer tydelig rød. Det tok lang tid før jeg fikk øye på den. Hva gjør den? Prøver å skape mer rolighet i bildet kanskje...
Nattevakten uttrykker forskjellige stemninger. Forbereder de seg til krig? Eller har de allerede vært i krig? Er det hverdag? Fest? Rastløsheten sier at noe er på gang, men om det er positivt eller negativt vet jeg ikke. Ansiktene uttrykkene forteller ikke mye. Et urolig bilde med forstyrrende detaljer.
1 kommentar:
Mange fine tanker her, og fint at du får fram dette med kontrastene, som jo er et viktig trekk ved barokken. Ellers interessant med engelen og det gyldne snitt!
Legg inn en kommentar